Vi har i år desværre oplevet en stor udbredelse af Vild Pastinak. Vi har på stående fod ikke mandskab eller frivillige nok, til at tage kampen op i år, imod den invasive plante. Vi er opmærksomme på dette til næste år, og vil forberede os på udfordringen. I mellemtiden beder vi jer om, ikke at komme i kontakt med planten. Den kan skabe svige og stor ubehag.

Der blev d. 11/7 – 2024 afholdt “Mød din Greenkeeper”. Der mødte 20 interesserede og positive medlemmer op. Søren og Mikael havde kørt maskinerne frem og der blev lavet en grundig præsentation af alle, ligesom der blev lavet en præsentation af en Greenkeepers arbejde generelt, og alt det der gøres for at holde vores bane i god og smuk stand. Vi takker de fremmødte. Vi syntes selv det var en succes, og agter at lave et lignende arrangement til næste forår.

Der er blevet klippet hække omkring parkeringspladsen, driving range, langs indkørslen og beplantningen langs 1. hul. Det har desværre taget lidt længere tid end først antaget. Hensigten var, at sivene i søerne også skulle have en tur, men der er opdaget begyndende svamp (Dollar spots) i vores greens. Derfor bliver hækklipperen afmonteret fra traktoren og sprøjten bliver påmonteret. Vi har tilladelse til at sprøjte med en meget mild form for næsten naturlig pesticid to gange om året. Disse to sprøjtninger vil vi gerne gemme til vinterhalvåret, hvor der med sikkerhed kommer svampeangreb. Vi har derfor valgt, at sprøjte greens med jern, som vi håber vil være tilstrækkeligt, da det bliver gjort i et tidligt stadie af svampeangrebet. Hertil er der netop blevet indkøb et nyt “prikkesæt” til en af vores maskiner, således vi kan prikke (ikke proppe) greens, så der kommer lidt luft ned til rodnettet. Dette vil skabe bedre sundhed for rodnettet. “Prikkesættet” består af x-formede spyd der trykkes 10 – 12 cm ned i greens. Vi venter på gunstige vejrforhold til denne procedure. Når det er gjort, vil greens føles ujævne i en kortere periode, men det lønner sig, som så meget andet, i længden.

Som følge af ovenstående er beskæring af siv i søerne blevet nedprioriteret, men vi forventer at dette bliver gjort om 2 – 3 uger.

Man er ikke sikker på, hvorfor svampen opstår. En mistanke er dog, at det sker når greens bliver stressede. Vi har utrolig meget vækst i græsset i år. Dette, kombineret med at greens klippes hver dag, som vi ikke kan komme uden om, gør ganske enkelt at græsset bliver stresset. Vi er dog fortrøstningsfulde omkring, at greens ikke kommer til at få større skader.

I går Tirsdag, blev der vertikal skåret og sandet. Som tidligere nævnt er det en procedure vi foretager hver anden uge.

Under klipning af 1. huls fairway i Mandags, sprang en hydraulikslange på vores fairwayklipper nær fairway bunkeren i højre side af fairway. Der var desværre et mindre oliespild på græsset og man vil bemærke en mindre gul plet. Hvorvidt om det bliver en lille skade, må tiden vise.

Vi går ind i lidt ferietid på Greenkeeper Gården, så hvis du, og eventuelt et par venner, har lyst til at give en hjælpende hånd med, skal du være så hjerteligt velkommen. Baneudvalget giver en frokost og lidt af drikke efter endt arbejde på en 3 timers tid.

Skulle du have gode eller konstruktive idéer til banen, eller bemærkninger til baneforhold, så kontakt mig endelig per e-mail.