Kære medlemmer

Der er vækst i banen og det kan ses. Dette sammenlagt med at vi har travle greenkeepere og robotter til hjælp, gør at banen allerede nu står som noget at det flotteste i mandsminde.

Undersiden af robotterne, jf. Belrobotics, tåler ikke vandtrykket fra vandingsdyserne på fairways. Dette har gjort at fairwayvanding nu ikke længere kan foretages om natten, hvor robotterne klipper. Dette betyder, at når greenkeeperne møder ind kl. 05:30 bliver robotterne dirigeret til deres lade stationer, hvorefter fairwayvanding startes startende med hul 1, derefter hul 2 osv. Hvert hul vandes i ca. 10 min. Hvorfor hul 1 – 6 skulle gerne være vandet kl. 06:30 og resten af hullerne er vandet senest kl. 08:30. Det er derfor de færreste der vil blive forstyrret af denne nye og nødvendige procedure. Grunden til at tee på hul 16 syntes udtørret er at der stadig er fejl på vanding her. Sagen er den, at el-kablet til styrring af vandingen her, som tidligere nævnt, har været udsat for et formodet lynnedslag. Derfor skal hele kablet udskiftes. Der er gravet et 2×2 meter hul bag greenen på hul 15, hvorfra kablet skal skiftes i alt 87m. Der har været lidt leveringstid på dette kabel, men det skulle være i orden primo uge 23.

Vi har oplevet et brud på vandledningen lige vest om putting greenen. Hullet er lokaliseret og vil blive repareret i morgen fredag. Denne ledning er ret kritisk, da den fylder søerne op på hul 8 og 18 som bruges til vanding af hele banen, fra vores boring.

Som nogle har bemærket, især herrerne, er tee 53 på hul under reparation, på grund af udtørring som følge af skumsprøjt fra en hård vestenvind. Front tee blev rettet op og rullegræs blev pålagt. Nu er den bagerste del af teestedet fået samme omgang. Der er sat bøjler op, der indikerer, hvor teestedet må betrædes, så man korrekt kan komme til det spilbare område på tee, uden at betræde ground under repair.

Roughen under buskaset på hul 8 bliver buskryddet i uge 23, således man igen kan finde sin bold derinde og opretholde pace-of-play.

Der vil blive klippet rough i uge 23 i udvalgte områder på hul 1 – 6. Roughen på Kirsebærholmen er så svagt groende, særligt på hul 14, 15 og 17, på grund af jordbundsforhold at vi vælger ikke at klippe denne.

Der har været lidt spørgsmål omkring uensartet klippehøjde på enkelte fairways. Årsagen er for nærværende uvist. Robotterne klipper i samme højde, men det kan skyldes periodiske fejl på robotterne, og de derfor ikke når det pågældende område før det næste program startes.

Klippehøjden i øjeblikket er sat til 20mm på fairways. Vi vil gerne længere ned, men da det sidste periode har være tør, og robotterne kun kan justeres med 2.5mm intervaller, har vi valgt at vente til en mere egnet periode. Uge 23 skulle der i følge DMI komme regn, og det kan syntes hensigtsmæssigt her, at forsøge med 17.5mm klippehøjde.

Green er blevet tromlet i dag, Torsdag, og vil blive tromlet én gang om ugen fremadrettet. Da greens, på grund af brud på vandingsanlægget tidligt på sæsonen og vi derfor ikke kunne vande, var disse hårde. Derfor har vi i stor grad ventet med dette, men det er nu sat i greenkeeper ugentlige rutine.

Skulle du have observationer, bemærkninger eller konstruktive idéer, så kontakt mig meget gerne via e-mail.

Med venlig hilsen

Henrik Baltz Nielsen