Kære medlemmer
Til ære for Per Skovs 75 års fødselsdag, udgives Greenkeepers Corner lige netop i dag (efter en høflig reminder) 🙂 Stort tillykke til Per, og til vores mangeårige baneudvalgsmedlem Ken “Winner” med hans 70års dag i fredags!
Vanding af fairways og greens begyndte lidt sent i år. Årsagen er, at der var fejl på anlægget, så en større fejlsøgningsproces blev fortaget. Fejlen blev fundet på 16. hul, årsagen var sandsynligvis et lynnedslag. Det at vandingen blev lidt forsinket, har gjort at greens er lidt hårdere, end de burde være lige nu. Vi forsøger at afhjælpe dette med vanding. Opnås det ønske resultat ikke på denne vis, overvejer vi at “prikke” greens. Ved “prikning” skal det forstårs, at X-formede spyd sendes 10-12 cm ned i greens med vores prik-maskine der monteres bag på en lille traktor. Dette forårsager langt mindre “skade” end propning.
Fairways bliver i disse dage vandet hver nat.
Greens er blevet vertikal skåret for at give lidt luft til de øverste græsrødder, men især for at fjerne vandret groende græsstrå. Herefter er de blevet dresset og tromlet. Vi har indtil nu, klippet med den gamle greenklipper, dog med nysledne skær. Når sandet der er blevet dresset med, har sat sig lidt, klipper vi med den nye greenklipper. Vi har indtil nu klippet i 3mm, men sætter klippehøjden lidt ned, nu da der er kommet mere varme og derved mere vækst i græsset.
Onsdag i denne uge, fik greens en gang gødning. Dette skulle naturligvis gerne hjælpe på væksten i græsset, så vi kan komme af med sneskimmelen. De områder på greens der lader til at tage lang tid om at restituerer, bliver erstattet med green fra den bagerste del af green på hul 14, som benyttes i mindre grad i forhold til især hul 12 og 13. Sidste år benyttede vi samme princip, hvor hul 12 var svært beskadiget af fugle. Resultatet var over forventning. Greens har vanen tro udover gødning fået jernvitrol og afspæningsmiddel.
Apropos af fugle ødelagde områder på greens forrige vinter, som nogle vil huske, sprøjtede vi imod starkelbenslaver sidste efterår. Det har haft en meget positiv effekt, og vi har i meget stor grad været forskånet for ødelaget greens forårsaget af fugle.
Robotterne er klipper på livet løs, men der fortages stadig kalibrering af disse. Dette forventes at forløbe over den næste månedstid, indtil de er helt op til par, måske endda lidt under. Efterhånden som fairways kommer sig over den hårde vinters skader, sætter vi klippehøjden ned. Vi skulle gerne på sigt opnå en klippehøjde på omkring 19mm.
De oprettede områder på især fairway 12 og 14 kommer sig stille og roligt. Allerbedst vil være, hvis disse områder ikke betræde eller spilles fra. Der er i øvrigt frit drop fra disse områder.
Vores træer bliver jævnligt vandet med vand fra vores søer.
Sivene i søerne er begyndt at gro, efter oprensning af dem medio marts måned. Som ventet i langt mindre omfang end tidligere. Vi skal have siv i søerne, men vi skal også have vandspejl til vores ænder og blishøns.
Som nævnt i forrige nyhedsbrev, deltager HGK i et større sponsoreret biodiversitet projekt i samarbejde med DGU. En bioblitz vil finde sted d. 9. Juni 2026, hvor alle medlemmer, børn og børnebørn er inviteret. Anders Bjørnshave og Fritz Møller leder dette projekt med hård hånd. Mere information omkring dette, vil blive sendt ud i næste nyhedsbrev, som udkommer omkring d. 20. maj.
Skulle du have bemærkninger, forslag eller konstruktive idéer, så kontakt mig meget gerne via e-mail.
Med venlig hilsen
Henrik Baltz Nielsen

